Dag 13 vrijdag 29 juli - Reisverslag uit Krakau, Polen van wegvanbarmhartigheid - WaarBenJij.nu Dag 13 vrijdag 29 juli - Reisverslag uit Krakau, Polen van wegvanbarmhartigheid - WaarBenJij.nu

Dag 13 vrijdag 29 juli

Door: Pastor Ronald - Jolivienne - Mariogenia

Blijf op de hoogte en volg

29 Juli 2016 | Polen, Krakau

Thema Catechese: Lord, make me an instrument of your mercy!

Jesu ufam tobie
Vanmorgen was de laatste van de drie catechese van deze week. Bisschop van den Hende had voor ons een mooie boodschap.
Zoals God vertrouwen in ons heeft, zo moeten wij ook in Hem vertrouwen. Onze diepste verlangen is om God te dienen. Hiermee kunnen we bewijzen dat we open staan om onze talent(en) te gebruiken voor God. Wij zijn allemaal uniek en hebben één of meerdere talent(en) ontvangen.
Hoe kunnen wij erachter komen wat onze talent(en) zijn? Simpel, door Hem te vertrouwen en gehoorzaam te zijn. Door ons zelf open te stellen voor God kan Hij Zijn wil geschieden in ons leven.
Het begint met een gebed. Wij staan open voor God en bevestigen met onze manier van leven dat wij Hem willen vertrouwen en dienen. Daarom zijn wij bereid om een instrument in Zijn handen te zijn. Hij geeft ons de Heilige geest, de kracht en moed om alles te doen. Hierdoor kunnen wij Hem dienen, door naar Hem te luisteren en te doen wat Hij van ons vraagt.
We moeten waakzaam zijn. Waakzaam zijn betekent kijken met ogen van God naar wat nodig is. Liefde, vrede en hoop. Gebruik je talenten met open hart. Dan pas kun je aan de slag met God's barmhartigheid.
Zoals paus Franciscus gisteren zei: "wij zijn de jongeren die een verschil kunnen maken in de toekomst". En vandaag tijdens de kruisweg heeft hij een mooie toevoeging gegeven aan zijn uitspraak van gisteren en heeft ons ook een opdracht meegegeven. "Wij (jongeren) zijn "the source of hope". Breng Matheus 25 in praktijk, alleen zo kunnen wij het kwade bestrijden met het goede. Denk voor jezelf na, hoe je thuis wilt komen na deze WJD. Hoe ga jij een verschil maken in deze wereld?", zei paus Franciscus.

Gebed:
Heer ik wil dat mijn hart steeds meer op Uw hart lijkt, dat mijn hart steeds meer gevuld wordt met de dingen die U in uw hart heeft.
Ik wil een instrument zijn van God's plan.
Amen
Jolivienne Isei (28 jaar) en Mariogenia Navarro (25 jaar)


Mijn dag vandaag begon al vroeg met een telefonisch interview voor de website van het Bisdom Rotterdam. Mobiele helden om precies te zijn. (Zie deze website voor het resultaat).
Ook vandaag startte de dag voor iedereen met de catechese op onze catechese locatie met al de Nederlandse jongeren. Mgr. Van den Hende gaf een korte, maar zeer krachtige catechese met een zeer goede boodschap erin verwerkt. Hij sprak onder andere over de Heilige zuster Faustina die een instrument van Barmhartigheid was van God. Daarbij kwam de vraag naar boven hoe wij een instrument van Gods Barmhartigheid kunnen zijn.
De Bisschop verduidelijkte dit met voorbeelden uit de Heilige schrift en uit ons eigen leven. Hier werd daarna nog intensief over doorgesproken in mijn deelgroep met vooral jonge pelgrims.
Een indrukwekkende ervaring hoe ook jongeren in de leeftijd van 15-18 jaar hier serieus over nadenken en zoekende zijn naar antwoorden voor zichzelf.
Vanmiddag werd nog de kruisweg gebeden samen met de Paus en de verzamelde jongeren.
Ook weer een mooie ervaring.
Diaken Ronald van Berkel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iedereen in de leeftijd van 16 t/m 30 jaar (leeftijd tijdens de WJD) is welkom op de Wereldjongerendagen. Het is een katholiek evenement maar jongeren van alle geloofsovertuigingen zijn van harte welkom. Het bisdom Rotterdam organiseert samen met het bisdom Breda een reis naar de WJD. Deze reis is voor iedereen die geïnspireerd is door het geloof, die andere culturen wil ontmoeten, die uitdagingen niet uit de weg gaat en die zijn/haar grenzen wil verleggen! Weg van barmhartigheid Met het thema ‘Zalig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden’ (Mt 5,7) roept paus Franciscus ons op tot naastenliefde. Het doen van barmhartigheid en het ondervinden van barmhartigheid horen bij elkaar; wij stellen niet onszelf maar de ander centraal. We pakken deze oproep op in de Weg van Barmhartigheid. 180 jongeren vertrekken zondag 17 juli naar Krakau. Tijdens de reis zal via deze weblog de belevenissen van deze grote groep jongeren te volgen zijn.

Actief sinds 17 Maart 2016
Verslag gelezen: 937
Totaal aantal bezoekers 28455

Voorgaande reizen:

17 Juli 2016 - 02 Augustus 2016

WJD Let's Go weg van Barmhartigheid

Landen bezocht: