Dag 1 Den Haag - Echternach - Koblenz - Reisverslag uit Echternach, Luxemburg van wegvanbarmhartigheid - WaarBenJij.nu Dag 1 Den Haag - Echternach - Koblenz - Reisverslag uit Echternach, Luxemburg van wegvanbarmhartigheid - WaarBenJij.nu

Dag 1 Den Haag - Echternach - Koblenz

Door: Martijn de Waal & Marieke de Goede

18 Juli 2016 | Luxemburg, Echternach

Zondag 17 juli - Echternach
Na een mooie periode van voorbereiding vertrok onze reis naar Krakau. Hoewel het voor mij de derde keer is dat ik deelneem aan de wereldjongrendagen, was ik wederom gespannen om weer op reis te gaan. Na het inschrijven en het ophalen van een aantal spulletjes vertrokken we na de reiszegen van Mgr. Van den Hende richting onze eerste tussenstop in Echternach. Na een goed verlopen busreis waarin aan de hand Speeddaten en spelletjes kennis gemaakt werd met elkaar, kwamen we volgens schema aan waar we na een kort gebed de kathedraal met het graf van Willibrord. Het was heel bijzonder om van dichtbij stil te staan bij deze heilige die zeer belangrijk en inspirerend is geweest voor de vorming en vestiging van de katholieke kerk in onder andere Nederland. Het was dan ook zeer mooi om vervolgens op deze plek de eucharistie te mogen vieren en in verbondenheid met elkaar en God samen te kunnen zijn. Het voor mij bekende WJD – gevoel om met zoveel jongeren samen te kunnen geloven, kwam bij mij dan ook snel weer boven. De rest van de dag stond in het teken van het verder leren kennen van elkaar en met name de eigen deelgroep waarbij veel gelachen werd en ook boeiende gesprekken gevoerd werden. Een hele goede en fijne dag die zeer veelbelovend lijkt voor deze reis waarin we elkaar en God verder zullen leren kennen.
Martijn de Waal (21 jaar)

Vanmorgen verzamelden we om 7.00 uur bij het Kyocera Stadion in Den Haag. Na een kopje koffie of thee, het ophalen van het reisbescheiden en het ontvangen van de reiszegen vertrokken we uiteindelijk om 9.15 uur. De stemming zat er in de bus direct goed in. Onder een luid ‘laudato si’ reden we richting de grens. Onderweg zijn we gaan speeddaten: de mensen die aan het gangpad van de bus zaten rouleerden met de klok mee. Op deze manier leerde je elkaar snel kennen. Er werd vrolijk gekletst over dagelijkse bezigheden, woonplaatsen, parochies, WJD-ervaringen en “gekke” hobby’s. Na 1 minuut zat de tijd erop en kon met de volgende busgenoot kennis gemaakt worden, dit herhaalde zich tot dat je weer op je eigen plek zat. Rond 12 uur was het tijd voor de lunch in de bus. Aangezien iedereen vroeg ontbeten had waren we daar wel aan toe. De achterbank van bus 2 besloot het nuttige (de lunch) met het aangename (olijven, kaas, toastjes en snoeptomaatjes) te combineren.
Eenmaal in Duitsland was het tijd voor een korte stop. Helaas was het sanitair op de parkeerplaats gesloten, maar gelukkig waren er genoeg bosjes ;-). Toen we weer in de bus zaten kregen we een informatief filmpje te zien over het leven van St. Willibrordus. St. Willibrordus is de reisheilige van vandaag. Het is inspirerend hoe hij zich gedurende zijn leven heeft ingezet om het geloof te verkondigen en verspreiden. In Echternach bezochten we de St. Willibrord Basiliek en het graf van St. Willibrordus, waarna we de Eucharistie vierden. Vervolgens stapten we weer in de bus om naar een restaurant in Duitsland te rijden. We moesten aardig wat spannende haarspeldbochten door voordat we er waren. In het restaurant hebben we heerlijk gegeten, er was een crème soep en als hoofdgerecht kregen we een heerlijke schnitzel. Een aantal van ons waren erg blij dat er een lekkere salade bij zat. Om 20.45 stapten we opnieuw in de bus en vervolgden we onze reis naar Koblenz. We overnachten hier in een jeugdherberg.
Marieke de Goede (23 jaar)

• 18 Juli 2016 - 18:26

Mien Van Den Hout:

Met veel interesse de verhalen gelezen ik volg jullie iedere dag. En wens jullie een zeer plezierige en waardevolle reis.

• 18 Juli 2016 - 18:48

AnnaRoelands:

Geniet van dit inspirerend samenzijn. reken maar dat ik jullie volg
    . Hopelijk vinden jullie leeftijd geen bezwaar.83
    Breng wat Van jullie jong modern geloven mee naar huis!
    En vooral geniet van deze bijzondere kans!

• 19 Juli 2016 - 13:29

Ellen De Smit.:

beste wjd gangers
    zo te zien hebben hebben jullie al een mooi plek al bezorg
    ik ga natuurlijk jullie zo veel mogelijk volgen
    en dat jullie een mooi pad mogen zoeken in polen

gr ellen de smit.

• 19 Juli 2016 - 19:00

Rebecca :

Ik ga jullie zeker volgen en zo te lezen
    Gaan jullie er samen een hele mooie wjd van maken
    Heb een goeie reis en vooral geniet van elk moment
    En laat jullie verrijken door de eenheid met elkaar en het Geloof

Groetjes vanuit Valkenswaard
    Rebecca

Iedereen in de leeftijd van 16 t/m 30 jaar (leeftijd tijdens de WJD) is welkom op de Wereldjongerendagen. Het is een katholiek evenement maar jongeren van alle geloofsovertuigingen zijn van harte welkom. Het bisdom Rotterdam organiseert samen met het bisdom Breda een reis naar de WJD. Deze reis is voor iedereen die geïnspireerd is door het geloof, die andere culturen wil ontmoeten, die uitdagingen niet uit de weg gaat en die zijn/haar grenzen wil verleggen! Weg van barmhartigheid Met het thema ‘Zalig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden’ (Mt 5,7) roept paus Franciscus ons op tot naastenliefde. Het doen van barmhartigheid en het ondervinden van barmhartigheid horen bij elkaar; wij stellen niet onszelf maar de ander centraal. We pakken deze oproep op in de Weg van Barmhartigheid. 180 jongeren vertrekken zondag 17 juli naar Krakau. Tijdens de reis zal via deze weblog de belevenissen van deze grote groep jongeren te volgen zijn.

Actief sinds 17 Maart 2016