Dag 2 Koblenz - Marburg - Eichstätt - Reisverslag uit Marburg, Duitsland van wegvanbarmhartigheid - WaarBenJij.nu Dag 2 Koblenz - Marburg - Eichstätt - Reisverslag uit Marburg, Duitsland van wegvanbarmhartigheid - WaarBenJij.nu

Dag 2 Koblenz - Marburg - Eichstätt

Door: Anouk, Rebecca, Anneloes

18 Juli 2016 | Duitsland, Marburg

Dag 2: Barmhartigheid in de praktijk

Na een korte nacht werden we wakker in een hostel in Koblenz. We sliepen in kamers van 4 of 6 personen. Andere mensen sliepen wat minder luxe, omdat ze op de grond moesten slapen in de vergaderzaal van het hostel. Omdat het niet meer mogelijk om naar het andere hostel te gaan. ’s Morgens hebben we buiten ontbeten met fantastisch uitzicht over de stad en de Moezel en de Rijn. Hierna reden we naar Marburg waar we de Elisabethkerk bezochten. Onze deelgroepleiders vertelden wie de heilige Elisabeth was. Zo was er te zien op wandschilderijen hoe zij mensen hielp. Daarnaast is ze al op 24-jarige leeftijd overleden. Het was bijzonder dat zij niet koos voor rijkdom, maar om barmhartig te zijn voor anderen. Dit sluit goed aan op het thema van de reis: “weg van barmhartigheid”.
Anneloes van Bakel (22 jaar)

Ter voorbereiding aan ons bezoek de Elisabethkerk in Marburg hebben wij een korte documentaire over het leven gekeken. Wat mij het meest geïnspireerd heeft, is dat Elisabeth ondanks haar afkomst van adel en de rijkdom van haar familie, toch om bleef kijken naar armen en zieken. Ze probeerde hen zo goed mogelijk te helpen, ook al ondervond zij hierbij weerstand van haar familie. Ik denk dat wij hier allemaal iets van kunnen leren, wanneer wij als gelovigen ook weerstand ervaren in ons geloof. We vierden later de eucharistie in een andere, modernere kerk, omdat de Elisabeth kerk in de 16e eeuw door protestanten overgenomen was. Wat opvallend was, is dat de katholieke kerk eerder protestants leek en de protestantse Elizabeth kerk eerder katholiek.
Rebecca Brink (17 jaar)

De dag leek te eindigen met een lange busrit naar Eichstätt, voor de mensen in bus 3 werd dit een extra lange busreis. Na de eerste dag wat pech gehad te hebben met het vinden van de locatie, leek de tweede dag dan toch wat soepeler te verlopen. We hadden net de laatste pauze gehad waar de bus en ook wijzelf nog even konden bijtanken. Daarna konden we er tegenaan om in één stuk door reizen naar de slaaplocatie. Toch gingen we een half uurtje later de snelweg weer af. Er waren wat problemen met de bus, er lekte koelvloeistof uit de motor. Iedereen de bus dus uit, maar met het mooie weer was dat zeker geen straf. Onze buschauffeur deed zijn uiterste best om het lek te dichten. Hij werd hierdoor bijgestaan door enkele vrachtwagenchauffeurs die alles uit de kast (of beter de bus) haalden om ons weer op weg te helpen.
Ondertussen werd er gevoetbald, in groepjes wat bijgepraat of gewoon lekker genoten van de zon. Per toeval werd ontdekt dat Elisabeth van Thüringen, die we die middag bezocht hadden, eigenlijk een BH’er is, ofwel een Bekende Heilige is. Om wat rare blikken te voorkomen, zullen we dit maar niet te veel verkondigen. Door ons iedere dag voor te bereiden op onverwachte momentjes, kan het alleen maar meevallen als er een dag zonder problemen aanbreekt. De weg van barmhartigheid vraagt soms wat geduld, maar het doel blijft natuurlijk Krakau en met wat hulp zullen we daar zeker gaan komen!
Anouk Conrads (22 jaar)

• 19 Juli 2016 - 20:53

MarLies Pruyssers:

Weer een mooie dag die jullie achter de rug hebben.
    Pech met de bus maar er toch iets moois van maken, geeft ook extra saamhorigheid.

Volg jullie zeker op deze mooie reis.

groetjes
    MarLies

• 19 Juli 2016 - 22:05

Diet:

Leuk zo met jullie mee te reizen. Geniet ervan

• 20 Juli 2016 - 16:27

Anneke De Goede:

Alle schrijvers bedankt voor het reisverslag! Veel plezier en inspiratie toegewenst. Jullie krijgen steeds meer volgers. Goede reis!

Iedereen in de leeftijd van 16 t/m 30 jaar (leeftijd tijdens de WJD) is welkom op de Wereldjongerendagen. Het is een katholiek evenement maar jongeren van alle geloofsovertuigingen zijn van harte welkom. Het bisdom Rotterdam organiseert samen met het bisdom Breda een reis naar de WJD. Deze reis is voor iedereen die geïnspireerd is door het geloof, die andere culturen wil ontmoeten, die uitdagingen niet uit de weg gaat en die zijn/haar grenzen wil verleggen! Weg van barmhartigheid Met het thema ‘Zalig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden’ (Mt 5,7) roept paus Franciscus ons op tot naastenliefde. Het doen van barmhartigheid en het ondervinden van barmhartigheid horen bij elkaar; wij stellen niet onszelf maar de ander centraal. We pakken deze oproep op in de Weg van Barmhartigheid. 180 jongeren vertrekken zondag 17 juli naar Krakau. Tijdens de reis zal via deze weblog de belevenissen van deze grote groep jongeren te volgen zijn.

Actief sinds 17 Maart 2016