Dag 5 op weg naar Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van wegvanbarmhartigheid - WaarBenJij.nu Dag 5 op weg naar Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van wegvanbarmhartigheid - WaarBenJij.nu

Dag 5 op weg naar Praag

Door: Ingrid, Pauline, Rosalinde

21 Juli 2016 | Tsjechische Republiek, Praag

Vandaag was alweer de 5e dag en we gingen naar Praag toe. Voordat we vertrokken hebben we nog typisch Nederlandse cadeautjes gegeven aan de rector het Seminarie en de Nederlandse priesterstudent Daan die daar studeert. Op de binnenplaats is er nog een groepsfoto gemaakt. Vanochtend moesten we vroeg opstaan, omdat alles voor de Heilige Mis en het ontbijt ingepakt moest worden.
Vervolgens zaten we 5 uur in de bus en kwamen we aan in Praag. Natuurlijk waren er wegwerkzaamheden en hadden we weer vertraging, het liep dus niet volgens planning. Als eerste hebben we de Sint Viruskathedraal bezocht. We zijn door de Heilige deur gegaan. Daar hadden ze speciaal voor ons de kathedraal vrijgemaakt. Daarna gingen we in groepjes de stad verkennen. We zijn onder andere over de Charlesbridge gelopen, de brug waar de heilige Johannes van Nepomuk vanaf werd gegooid. Als avondeten hebben we pizza gegeten bij een restaurant. In de groep begin te merken dat de vermoeidheid bij iedereen begint toe te slaan. De nacht hebben sliepen we in een normaal bed in de hostel.
Ingrid de Haas (15 jaar) & Pauline Terpstra (17 jaar)

Wow! Wat een kathedraal! We kunnen heel veel vertellen over de dag. Dat we in de bus hebben gezeten en de grens over zijn gestoken, dat daar een creatieve manier gevonden is om naar het toilet te gaan als je geen wisselgeld krijgt van de automaat die jou toegang geeft tot het toilet, of zelfs dat in bus één het filmpje van diaken Iwan Osseweijer over de Heilige Nepomuk weigerde af te spelen, waardoor een college van rector Schnell nodig was om deze mensen van informatie te voorzien.
Ja, we zouden dat allemaal kunnen vertellen, maar dat viel in het niet bij het binnengaan van de kathedraal door de Heilige deur. Voorafgaand hieraan ging de bisschop voor in gebed en in stilte mocht, alleen onze reis, binnentreden. In deze indrukwekkende ruimte hebben we gebeden en gezongen. Daarna was er tijd om zelf rond te lopen. Zowel door de kathedraal als later in Praag.
Onze groep heeft als meerdere groepen een tocht gemaakt naar de Karelsbrug. Rondom de brug hebben wij ook weer de ogen uitgekeken naar de mooie schilderijen, marionettenwinkels, gebouwen en mensen. De avond sloten wij met elkaar in een restaurant met lokaal eten. Wow! Wat een stad.
Rosalinde Heidweiller (28 jaar)

• 23 Juli 2016 - 13:36

Andre Van Aarle:

Wat mooi om jullie verslagen te lezen. Veel zegen op je verdere reis

Iedereen in de leeftijd van 16 t/m 30 jaar (leeftijd tijdens de WJD) is welkom op de Wereldjongerendagen. Het is een katholiek evenement maar jongeren van alle geloofsovertuigingen zijn van harte welkom. Het bisdom Rotterdam organiseert samen met het bisdom Breda een reis naar de WJD. Deze reis is voor iedereen die geïnspireerd is door het geloof, die andere culturen wil ontmoeten, die uitdagingen niet uit de weg gaat en die zijn/haar grenzen wil verleggen! Weg van barmhartigheid Met het thema ‘Zalig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden’ (Mt 5,7) roept paus Franciscus ons op tot naastenliefde. Het doen van barmhartigheid en het ondervinden van barmhartigheid horen bij elkaar; wij stellen niet onszelf maar de ander centraal. We pakken deze oproep op in de Weg van Barmhartigheid. 180 jongeren vertrekken zondag 17 juli naar Krakau. Tijdens de reis zal via deze weblog de belevenissen van deze grote groep jongeren te volgen zijn.

Actief sinds 17 Maart 2016