Dag 7 Zaterdag 23 juli - Reisverslag uit Kielce, Polen van wegvanbarmhartigheid - WaarBenJij.nu Dag 7 Zaterdag 23 juli - Reisverslag uit Kielce, Polen van wegvanbarmhartigheid - WaarBenJij.nu

Dag 7 Zaterdag 23 juli

Door: Lieke - Blanca

23 Juli 2016 | Polen, Kielce

Vandaag is de WJD écht begonnen. Dat was bij mij het gevoel en nog vele anderen hadden dat ook. Dat kwam omdat we tijdens de rondleiding door de stad Kielce allemaal groepen uit andere landen tegenkwamen en iedereen groette elkaar. Er waren zo'n 5000 jongeren in de stad! Alle jongeren moesten zich verzamelen op een plein in de stad. Daar stond iedereen te dansen en te zingen, het was echt heel leuk. Onderweg naar het stadion waar we de mis gingen vieren zat de WJD sfeer er ook goed in, ik werd er superblij van en ook een beetje emotioneel. Het raakt me als al die verschillende groepen mensen zo bij elkaar zijn, allemaal voor dezelfde God. De mis in het stadion was erg mooi, met daarna een indrukwekkende dans verzorgt door jongeren uit Kielce en aansluitend aanbidding. Het was een topdag en omdat de “WJD-kriebels” er zo goed in zitten kijk ik nog meer uit naar Krakau!
Lieke van Wijngaarden (26 jaar)

Na een leuk voorprogramma in Duitsland, Praag en Polen zijn de Wereldjongerendagen vandaag begonnen. ’s Morgens hebben wij door de stad Kielce gelopen. Met veel liedjes en een gemoedelijke sfeer, veel interactie tussen verschillende groepen en saamhorigheid, kwamen we aan bij een klooster en het paleis van de bisschop. Hier troffen we jongeren uit andere landen, die net zo enthousiast waren. Ik heb zo veel mogelijk contact gelegd en ik ervaarde alles zo intens. De eerste internationale ontmoeting was zo gaaf. Ik werd helemaal meegezogen in het enthousiasme van de andere groepen, waardoor we zelf ook aangezet werden tot dansen en zingen, er is niets om voor te schamen. Na de gezamenlijke mis in het voetbalstadion werd er aanbidding gehouden op het veld. Ook hier werd veel gezongen, gedanst, er heerste een gezonde spanning.
Er werd een dansoptreden gegeven waar mijn groepsgenoten en ik van onder de indruk waren. De dag werd afgesloten met een barbecue met veel vlees, augurken en brood. Hier mochten ook gastouders- en kleinkinderen aanwezig zijn. De sfeer was heerlijk, er is ons een dans geleerd, die later veel gedanst werd. Wij hebben de Polen Nederlandse liedjes en dansen geleerd en zij ons. Om 22:00 uur was de dag helaas afgelopen en het meisje met wie ik bij het gastgezin sliep en ik hebben samen met de kleinkinderen van onze gastouders het kasteel. Het was rood-wit-blauw verlicht en er was een prachtig uitzicht. Het was een vermoeiende, maar inspirerende dag. Nu gaat het echt beginnen… we hebben er zin in! 
Blanca Heekelaar ( jaar)

Iedereen in de leeftijd van 16 t/m 30 jaar (leeftijd tijdens de WJD) is welkom op de Wereldjongerendagen. Het is een katholiek evenement maar jongeren van alle geloofsovertuigingen zijn van harte welkom. Het bisdom Rotterdam organiseert samen met het bisdom Breda een reis naar de WJD. Deze reis is voor iedereen die geïnspireerd is door het geloof, die andere culturen wil ontmoeten, die uitdagingen niet uit de weg gaat en die zijn/haar grenzen wil verleggen! Weg van barmhartigheid Met het thema ‘Zalig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden’ (Mt 5,7) roept paus Franciscus ons op tot naastenliefde. Het doen van barmhartigheid en het ondervinden van barmhartigheid horen bij elkaar; wij stellen niet onszelf maar de ander centraal. We pakken deze oproep op in de Weg van Barmhartigheid. 180 jongeren vertrekken zondag 17 juli naar Krakau. Tijdens de reis zal via deze weblog de belevenissen van deze grote groep jongeren te volgen zijn.

Actief sinds 17 Maart 2016