Dag 10 dinsdag 26 juli openingsviering - Reisverslag uit Krakau, Polen van wegvanbarmhartigheid - WaarBenJij.nu Dag 10 dinsdag 26 juli openingsviering - Reisverslag uit Krakau, Polen van wegvanbarmhartigheid - WaarBenJij.nu

Dag 10 dinsdag 26 juli openingsviering

Door: Nico

26 Juli 2016 | Polen, Krakau

Vandaag is de eerste "officiële" dag van de WJD. We staan 's ochtends vroeg op en gaan om 07:00 aan het ontbijt. Na een voedzaam ontbijtje gaan we in onze deelgroepen op weg naar het Heiligdom van de Heilige Johannes Paulus II in Krakow. Op de deuren waar we door naar binnen gaan staan de encyclieken van de Paus afgebeeld. Het heiligdom is erg mooi en bevat enkele bijzondere voorwerpen zoals een bot van Johannes Paulus II en het gewaad dat hij aanhad bij de aanslag op zijn leven. Hierna lopen we door naar het Heiligdom van Zr. Faustina Kowalska (dit ligt er vlak naast). Ik was hier zelf al wel eens eerder geweest, maar het is indrukwekkend om te zien dat zoveel pelgrims hun weg hier naartoe hebben gevonden. Dit waren er zelfs zoveel dat onze groep er vanaf heeft gezien om de kapel te bezoeken van het klooster van de H. Faustina woonde en waar nog altijd het origineel van het bekende schilderij "Jezus, ik vertrouw op u" is te vinden.

's Middags hebben we wat vrije tijd en deze wordt helaas grotendeels besteedt aan het zoeken van een plaats om te eten die niet al overspoeld is met duizenden pelgrims. Nu begint eindelijk het meest mooie en interessante deel van de dag. Rond een uur of vier gaan we lopen naar de locatie van de openingsmis. Dit begint met een paar pelgrims die dezelfde kant op lopen en gaandeweg wordt de hoeveelheid jongeren steeds maar groter en groter en, totdat je met duizenden en duizenden jongeren samen onderweg bent naar hetzelfde park. Overal om ons heen wordt gezongen en herrie gemaakt; iedereen laat zich horen en ook wij houden ons niet stil. Een heerlijk gevoel om daar zo midden in te lopen.

Eenmaal aangekomen bij het goede vak in het (ongelooflijk grote) Blonia Park zoekt iedereen een zitplaats op het gras, op een poncho of stuk zeil. Stukje bij beetje stroomt het veld vol met jongeren. Het is ontzettend mooi om zovele miljoenen katholieke jongeren bij elkaar te zien, dit geeft een gevoel van hoop voor het geloof en de toekomst. Dan om half zes begint de mis. Er zijn ongelooflijk veel bisschoppen en priesters aanwezig en de aartsbisschop van Krakow doet de mis. Hij verwelkomt ons "jonge pelgrims" in vele talen (Pools, Engels, Frans, Duits, Spaans en meer) en daarna begint de mis. De mis is bijna volledig in het Pools, echter de lezingen zijn in andere talen, het tafelgebed is in het Latijn en het evangelie wordt gelezen door twee diakens, in het Engels en in het Russisch (door een diaken uit de Byzantijnse kerk). Dit straalt heel mooi de verbondenheid binnen de gehele katholieke kerk uit. De preek is in het Pools (er is wel vertaling te horen op de radio) en de Bisschop vraagt in zijn preek onder andere aan de jongeren om na te denken over van waar en waarom ze naar de WJD komen en wat ze van de WJD weer mee willen nemen.

Het meest bijzondere moment van de viering is voor mij (en vele anderen) toch de vredeswens. Tijdens de vredeswens heb je een hele hoop jongeren uit vele verschillende landen om je heen, die je allemaal dezelfde vrede wenst. Een prachtig voorbeeld van wat WJD nou eigenlijk is en hoe verbonden de jongeren uit de vele verschillende landen eigenlijk zijn. Nadat iedereen de communie heeft ontvangen wordt onder andere "Jesus Christ, You are my life" gezongen en alle jongeren zingen uit volle borst mee. Dit maakte bij mijzelf wel wat los. Het was echt prachtig om te mogen aanschouwen dat zovele jongeren in verbondenheid samen dit lied zingen. De WJD zijn nu officieel geopend en na de mis hebben we nog wat vrije tijd. Na een mooie en inspirerende dag is dit vooral een momentje om even lekker na te genieten. Hierna is het alweer snel tijd om te gaan slapen, want morgen is het ook weer vroeg opstaan.

Nico de Korte, 21 jaar

Iedereen in de leeftijd van 16 t/m 30 jaar (leeftijd tijdens de WJD) is welkom op de Wereldjongerendagen. Het is een katholiek evenement maar jongeren van alle geloofsovertuigingen zijn van harte welkom. Het bisdom Rotterdam organiseert samen met het bisdom Breda een reis naar de WJD. Deze reis is voor iedereen die geïnspireerd is door het geloof, die andere culturen wil ontmoeten, die uitdagingen niet uit de weg gaat en die zijn/haar grenzen wil verleggen! Weg van barmhartigheid Met het thema ‘Zalig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden’ (Mt 5,7) roept paus Franciscus ons op tot naastenliefde. Het doen van barmhartigheid en het ondervinden van barmhartigheid horen bij elkaar; wij stellen niet onszelf maar de ander centraal. We pakken deze oproep op in de Weg van Barmhartigheid. 180 jongeren vertrekken zondag 17 juli naar Krakau. Tijdens de reis zal via deze weblog de belevenissen van deze grote groep jongeren te volgen zijn.

Actief sinds 17 Maart 2016