Dag 11 woensdag 27 juli - Reisverslag uit Krakau, Polen van wegvanbarmhartigheid - WaarBenJij.nu Dag 11 woensdag 27 juli - Reisverslag uit Krakau, Polen van wegvanbarmhartigheid - WaarBenJij.nu

Dag 11 woensdag 27 juli

Door: Jill - Diaken Walter

27 Juli 2016 | Polen, Krakau

Woensdag 27 juli 2016
Vandaag is het dan eindelijk zover, de eerste catechese en eucharistie met alle Nederlanders samen.
We begonnen met aanbidding via muziek. Daarna heeft Bisschop van den Hende heeft een brief van kardinaal Eijck voorgelezen. De catechese was in handen monseigneur Hendriks. Er zaten heel veel mooie aspecten in zijn, bv. Het is het jaar van barmhartigheid (misericordia) cor = hart en miseria = misère/narigheid. Dit gaat over ons, dit nodigt ons uit om open te staan voor anderen. Tegenwoordig moeten we voldoen aan een bepaald beeld. Maar het is niet erg als je je eigen pad volgt. God heeft je gemaakt zoals je bent en dat is goed. Je bent een mens geschapen door God. Deze WJD kunnen ons een visioen geven van hoe de wereld zou moeten zijn, aan ons nu de vraag dit vast te houden en mee te nemen naar huis. De wereld is niet ideaal, maar blijf jou ideaal naleven.
Na de catechese zijn we in deelgroepjes uit elkaar gegaan om na te praten. En als afsluiter was er een mooie eucharistie.
Maaike Koster, 29 jaar

De dag was goed begonnen, de buitendouche had een upgrade gekregen met een party tent. Misschien is het aan het eind van de week getransformeerd tot een wellness center ;)
De eerste catechese dag rondom het thema Barmhartigheid begon met een zeer ontroerende getuigenis van Stefan van het bisdom Groningen-Leeuwarden. Hij heeft gestreden tegen kanker. Tijdens zijn ziekte periode is hij gegroeid in geloof, mede door de liefde en zorg van familie en vrienden. Monseigneur Hendriks verzorgde de catechese over Gods barmhartigheid. Voor God zijn wij allemaal uniek en mogen we te allen tijde vragen om Zijn barmhartigheid. Maar toch waarom bestaat er dan lijden? Een moeilijke vraag die veel besproken is. We weten dat lijden (in bepaalde mate) ons ook kan sterken, maar we hebben er geen concreet antwoord op. Wel mogen we weten dat Gods wereld groter is dan deze wereld en we altijd in Zijn hand zijn.
De middag en avond stonden vooral in het teken van het Youth Festival. Op veel pleinen waren er optredens. Op de straten was het één groot feest met WJD-ers van over de hele wereld. Het is indrukwekkend om te zien hoeveel mensen er in een stad kunnen zijn die samen feest vieren. In de kerken in aan deze pleinen was de mogelijkheid om te aanbidden en te biechten. Gods barmhartigheid ontvangen is een feest!
Barmhartigheid; een thema dat dit jaar speciaal herdacht wordt en hopelijk alleen maar meer aandacht krijgt in de toekomst.
Jill Hanssen, 26 jaar

Geloven is doen!
Wat is het toch mooi als het zaad dat gezaaid is op vruchtbare bodem valt! Mijn deelgroep bestaat voor een groot deel uit leden van onze Zoetermeerse M25-groep, die nu al weer zo’n zes jaar bestaat. Vandaag konden zij in de kerk van de Goddelijke Barmhartigheid luisteren naar de catechese van Mgr. Hendriks over barmhartigheid. Naar aanleiding van de catechese kwamen in het deelgroepgesprek al gauw heel praktische zaken naar voren. “Geloven is doen, handen uit de mouwen en aan de slag.”
Waar Mgr. Hendriks zei: “Zet je leven met Gods hulp op het spoor van barmhartigheid”, zeiden deze jongeren: “Ik laat mijn slaapzak straks achter bij een dakloze hier in Krakau” en “Als ik bij de AH ben, koop ik altijd een straatkrant, groet de verkoper vriendelijk. Het blijven toch ménsen, wiens verhaal achter de dakloosheid je niet kent.”
“God heeft in het hart van ieder een schat gelegd, wees jezelf en probeer een goed mens te zijn”, sprak Mgr. Hendriks. Barmhartigheid is voor deze deelgroep: niet te snel oordelen, liefdevolle aandacht en aanwezigheid, positiviteit uitstralen om de wereld een stukje beter te maken. Geloven is doen! En dat betekent dat je iemand niet voorbijloopt, maar minstens in de ogen kijkt en ziet staan. “Zo zet God ons op een nieuw spoor van barmhartigheid, omdat wij allemaal een beetje schuld aan de ellende hebben.” Volop diaconie dus. Als diaken kan ik dat alleen maar prijzen!
Diaken Walther Burgering

Iedereen in de leeftijd van 16 t/m 30 jaar (leeftijd tijdens de WJD) is welkom op de Wereldjongerendagen. Het is een katholiek evenement maar jongeren van alle geloofsovertuigingen zijn van harte welkom. Het bisdom Rotterdam organiseert samen met het bisdom Breda een reis naar de WJD. Deze reis is voor iedereen die geïnspireerd is door het geloof, die andere culturen wil ontmoeten, die uitdagingen niet uit de weg gaat en die zijn/haar grenzen wil verleggen! Weg van barmhartigheid Met het thema ‘Zalig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden’ (Mt 5,7) roept paus Franciscus ons op tot naastenliefde. Het doen van barmhartigheid en het ondervinden van barmhartigheid horen bij elkaar; wij stellen niet onszelf maar de ander centraal. We pakken deze oproep op in de Weg van Barmhartigheid. 180 jongeren vertrekken zondag 17 juli naar Krakau. Tijdens de reis zal via deze weblog de belevenissen van deze grote groep jongeren te volgen zijn.

Actief sinds 17 Maart 2016